childintime

Alla inlägg under mars 2011

Av Lynn - 10 mars 2011 23:31



        


                                     

                        

                     


Minns du ditt 80-tal......


•Videoboxen och betamax • Benvärmare • After Dark • Amigadatorn • My little pony 
• Kurt Olsson • Bergssprängare • Draperade puffgardiner • Breakdans • "Här är ditt liv" 
med Lasse Holmqvist • Spegelväggar • "Fräcka fredag" med Malena Ivarsson • 
• Kniiip med Susanne Lagerfelt • Windsurfing • Ski- pants • Gunde Svan • CD-skivor 
• "Macken" med Galenskaparna


1980

* Almö- bron till Tjörn rasar efter att fartyget Star Clipper   seglat på bropelarna.
* Åtta människor i sju bilar drunknar när de kör över        kanten
* För första gången sedan 1916 införs europeisk        sommartid i Sverige, 
   varvid klockan ställs fram en timme.
* Lasse Åbergs "Sällskapsresan" har premiär.
* Första dragningen i det nya svenska spelet Lotto äger rum.
* John Lennon skjuts ihjäl  av sektledaren Mark Chapman.



1981

* Rubiks kub blir årets innepryl.
* Den Sovjetiska ubåten U 137 går på grund i Karlskrona skärgård.
* Dallas blir den första riktiga såpoperan i Sverige med 350 avsnitt.
* Vasaloppets damklass debuterar. Kvinnor tillåts nu delta i Vasaloppet,
    på samma villkor som män.
* De svenska Systembutikerna börjar på försök hålla lördagsstängt.
*Prins Charles gifter sig med lady Diana Spencer



                                        1982  

* Det svenska försvaret får indikation på en främmande ubåt i "Hårsfjärden."
* Prinsessan Grace omkommer i en bilolycka.
* Lakritspuck är årets mest populära glass.
* Ulf Lundell släpper låten "Öppna landskap".
* Ingemar Bergmans film "Fanny och Alexander" har premiär.


 1983

* Den första svensken dör i AIDS
* Magnus Uggla får en jättehit med låten IQ
* Carola segrar med låten "Främling"
* Mellanmjölken lanseras men kallas först för "Mjölk 1%
* Lech Walesa får ta emot Nobels fredspris


1984

* Yvonne Ryding blir miss Universum.
* Bröderna Herreys vinner melodifestivalen med "Diggilo Diggiley".
* Sony uppfinner freestylen. I andra länder heter den Walkman.
* Arne Treholt döms till 20 års fängelse för sovjetiskt spioneri.

                                                  1985

* Lill Lindfors tappar kjolen i Schlager-EM
* Världens största rockgala Live Aid anordnas i London o Philadelphia.
* Reefat El-Sayed blir årets svensk.
* "Mitt Afrika" med Meryl Streep och Robert Redford blir årets film


                                                    1986 

* "glasnost (öppenhet) "perestrojka" (förnyelse) lanseras av Gorbatjov.
* Musikalen "Chess" av Benny o Björn har premiär i London.
* "Europe" får en dunder-hit med "The final countdown"
* Olof Palme mördas på öppen gata i Stockholm.
* Tjernobylolyckans skräck sprider sig och sätter spår för en lång framtid.

                                      1987

* Västtyske Mathias Rust landar med sitt sportplan på Röda torget i Moskwa.
* Sverige tar VM-guld i ishockey för första gången på 25 år.
* En ny hundralapp med Carl von Linné introduceras i Sverige.
* "Varuhuset" sänds som första svenska såpa på TV.
* En säkring går i Kaknästornet och hela Sverige blir utan radio och  TV i två timmar.


1988


* Tjejvasan införs.
* Ny svensk lag beslutar att man måste ha säkerhetsbälte, även i baksätet.
* "Roger Rabbit " gör succé på bio.
* "Rain Man" blir årets bästa film.
* "Globen" i Stockholm står klar.


                                                  1989

* Berlinmuren faller och Väst och Östtyskland återförenas.
* "Roxette"  ligger som U.S.A- etta med "The Look"
* Första JAS-planet störtar efter en provflygning i Linköping.
* Ingemar Stenmark vinner sin sista världscupseger i Aspen, USA.
* Det första bandet av det stora svenska lexikonet Nationalencyklopedin utkommer.

Källor: Aftonbladets, Älskade pryl, tara, Nostalgiboken, Wikipedia, och egna minnen.

Av Lynn - 10 mars 2011 20:01

Holy shit!!!!!!

svetten har flödat idag!! Sammy lyckades till slut att tryyyyycka/pressa in den stora biffiga feta tresits skinnsoffan i sitt rum, själv låg jag på golvet å pressade med fötterna, puh!

Sen iväg å hämta en minst lika fet amerikansk soffgrupp, hahaha, packade in i bagaget på lilla bilen, fan va folk glodde när halva soffan stack ut i bak ASG!!  

två svängar å stackars killarna som har muskler fick svettas ordentligt hehe ;)

För mig räckte det med att hänga på för aTT svetten skulle flöda på mig hoho!!

  Tusen tack snälla goa Peggy   

Av Lynn - 9 mars 2011 21:38

Har ett sånt sug efter sommaren nu   


Dagdrömmer om varma sommarkvällar med sval bris och en härlig doft av upphettad asfalt. Eller småsval gryning med glittrande droppar av nattens frost i gräset. Fåglar kvittrar och solen är på uppgång. Friskt och skönt.


  

:)

Av Lynn - 9 mars 2011 16:55

En till dag på cafet, väldigt lugn dag. Sonen har gjort sin första dag på praktiken, det verkar vara bra.

Igår va den nån slyngel som va fräck och snodde hans mobil   

Den kommer väl aldrig tillbaka.


Jag blev väldigt glad idag när min chef berättade att en kvinna som jag jobbar med hade frågat om hon fick jobba med mig i morgon. Det känns ju jätte najs ju   


Hände en grej idag oxå, fick se en viss person för första gången hihi   


Snart kommer gubben. Då blir det Nintendo64, haha! Va barnsligt kul det är. Vi har varvat Zelda och Mario Galaxy på Wii nu. Väntar på att kunna köpa Zelda2 snart. Ska komma ut nån gång under året.


  



Av Lynn - 9 mars 2011 16:03

Om du råkade dyka upp på mitt dörrsteg gråtande,… 
Jag skulle bry mej!

Om du ringde mig och frågade 
mig om jag kunde hämta upp dig för att något hänt,… 
Jag skulle komma!

Om du hade en dag kvar 
att leva ditt liv, …..
Jag skulle vilja vara en del av 
den sista dagen!

Om du behövde en axel 
att gråta mot, 
Jag skulle ge dig min!

     


Av Lynn - 8 mars 2011 23:16

Oj oj oj! Vilka minnen! Speciellt Videon The Wall och Dark side of the moon.  

 


"Did you see the frightened ones? 
Did you hear the falling bombs? 
Did you ever wonder why we had to run for shelter when the 
promise of a brave new world unfurled beneath a clear blue 
sky? 


Did you see the frightened ones? 
Did you hear the falling bombs? 
The flames are all gone, but the pain lingers on." 



  


"Day after day, love turns grey
Like the skin of a dying man.
Night after night, we pretend its all right
But I have grown older and
You have grown colder and
Nothing is very much fun any more.
And I can feel one of my turns coming on.
I feel cold as a razor blade,
Tight as a tourniquet,
Dry as a funeral drum.


Run to the bedroom, 
In the suitcase on the left
You'll find my favorite axe.
Don't look so frightened
This is just a passing phase,
One of my bad days.
Would you like to watch T.V.?
Or get between the sheets?
Or contemplate the silent freeway?
Would you like something to eat?
Would you like to learn to fly?
Would'ya?
Would you like to see me try?


Would you like to call the cops?
Do you think it's time I stopped?
Why are you running away?"


   



WAITING FOR THE WORMS

  

"Waiting to cut out the deadwood.
Waiting to clean up the city.
Waiting to follow the worms.
Waiting to put on a black shirt.
Waiting to weed out the weaklings.
Waiting to smash in their windows 
And kick in their doors.
Waiting for the final solution
To strengthen the strain.
Waiting to follow the worms.
Waiting to turn on the showers
And fire the ovens.
Waiting for the queens and the coons
and the reds and the jews.
Waiting to follow the worms."

Av Lynn - 8 mars 2011 08:27

Guuud va jag e trött!! Kan det bero på att jag sover högsta 3 timmar per natt?? Undrar hur länge min kropp å knopp orkar med denna insomnia innan det blir totalkolaps? Suckelisuck!


Ska snart iväg till jobbet. Få se om det är några ungdommar på hugget idag  hahaha!!!


Koffein biter inte ett dugg på mig!?

Konstigt, alla säger

- drick lite kaffe så piggnar du till!

eller,

- nej nej inge kaffe, då blir de inge sova!


Nähä, va blåst ja va på den effekten då    

Av Lynn - 7 mars 2011 21:04

Blir lite irriterad på det här.

Visst, vissa vet inte eller har inte fattat det här med diagnoser och sånt.

Det avfärdas med mutter eller åsikter som att det är en ursäkt för att slippa livets mall. Att man är lat och vill slippa undan ansvar mm.

Hur fel kan man ha!? Hur dumt är det inte att vräka ur sig sånt?

Det sårar att höra sånt.

 

Med en diagnos får man förhoppningsvis rätt verktyg/hjälp att kunna orka stappla sig frammåt i livet och vardagen, som faktiskt kan vara jävligt svårt för en del.

 

Varför tror ni att så många människor hamnar så fel i livet?

Nu säger jag inte att det gäller alla, men speciellt dem som växer upp i en dysfunktionell miljö som gör att deras problematik blir om ännu värre och svårare att hantera.

Visst har vi ett eget ansvar, joo, det får man höra och det är jag medveten om.

Men man kan knappt förklara själv hur det känns och hur det är att vara såhär. Eller varför??


Har stått i kö ca 4 år och äntligen nu fått börja utredningen hos NPU ( Neuropsykiatriskutr.) Under dessa år fick jag ligga i för att försöka skynda på väntetiden, med ett antal remisser och påtryckningar.

Första mötet var för ca 2v sedan.

2v efter det fick jag komma till deras läkare.

Vi pratade om mina svårigheter, så som adhd-problematik, ocd, depression mm.

Om mitt liv nu, bakåt och runt i kring.

Sen undersökte han mig, det vanliga först som puls, lyssna på hjärta och lungor, sen fick jag sträcka ut tungan åt honom, gå på hälarna, följa finger, testa hörsel, reflexer mm.

 

Känns sååå himla skönt att det är på gång. Vill ju först och främst ha svart på vitt, sen det viktigaste, att jag ska få rätt hjälp för en gångs skull som eventuell medicinering, för att få ordning på tankar, vardagen, relationer mm.

Är ju 30+ nu och har stått och trampat i samma pöl hela mitt liv.

Ångesten byggs på!

Har inte vart en enkel å skön väg det här, haft många många "roadbumps", ett virrvarr av dåliga förhållanden som dragit mig ner i avgrunden och upp igen.

varit mamma åt mina föräldrar samt kämpat för min sons skull som även han har adhd.

Nu lär jag börja leva själv, hitta mitt här i livet.

 

PS. och dem som har fördommar och åsikter om detta samt dem som inte har en aning om mig eller vem jag är, bryr jag mig inte ett dugg om!


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Såhär är det för dem flesta med adhd:

 

När man har adhd fungerar vissa betydelsefulla funktioner i hjärnan inte som vanligt.

Framför allt gäller det funktioner som är viktiga för att man ska kunna organisera och planera vad man gör och säger. Har man adhd är man i stället ofta impulsiv och handlar direkt så fort en tanke dyker upp.

 

Ett annat exempel på en funktion som kan vara nedsatt om man har adhd är förmågan att samla energi och motivation för en uppgift som inte känns spännande eller utmanade.

Även om uppgiften är viktig kan man ha svårt att koncentrera sig.

De hjärnfunktioner som inte fungerar bra om man har adhd finns framför allt i pannloberna, men funktioner i hjärnstammen och i lillhjärnan har också betydelse.

 

På grund av komplikationer under fostertiden, vid förlossningen, under första levnadsveckan eller under spädbarnstiden kan barnet ha fått störningar i hjärnans sätt att fungera . Man kan till exempel ha råkat ut för bristande syre- eller näringstillförsel under fostertiden eller fötts mycket för tidigt och haft låg födelsevikt. Under fosterstadiet kan hjärnan ha drabbats av en infektion eller påverkats av olika gifter. Men skador under foster- och spädbarnstid är en relativt ovanlig orsak till adhd.

Hjärnans utveckling påverkas förstås också av de upplevelser och erfarenheter som man har under sin uppväxt.

 

Eftersom många som har adhd inte kan kontrollera sina impulser märks deras problem tydligare i skolåldern. Man klarar inte att vänta på sin tur utan avbryter och kommenterar, ofta innan man lyssnat färdigt och utan att förstå att andra blir irriterade. Att stå i kö, att vänta eller att tänka långsiktigt är ofta svårt. Det är också svårt att planera saker och att hålla fast vid och genomföra en idé. I stället dras man till sådant som ger en snabb tillfredsställelse utan stor ansträngning. I skolan ställs också krav på att man ska kunna koncentrera sig trots att det kanske händer mycket runt omkring. Om man har adhd blir man lättare störd än andra. Man hoppar från en sak till en annan och har svårt att bli klar med uppgifter. Man kan också ha uppmärksamhetsproblem och kan i stället beskrivas som dagdrömmare. Ofta kan man sitta i egna tankar och ha svårt att komma igång med olika uppgifter. Man kan också verka förvirrad och inte riktigt närvarande i det som sker.

 

Adhd hos vuxna

Ungefär hälften av dem som har adhd som barn har kvar koncentrationssvårigheter i 20–25-årsåldern. De problem som många vuxna med adhd beskriver är en känsla av otålighet, rastlöshet och vantrivsel när inget spännande händer. Man kan ha svårt att vara uppmärksam när man ska lyssna på andra och svårt att behärska sina känslor. Många beskriver att de fortfarande har en benägenhet att handla för fort utan att hinna tänka efter ordentligt. Precis som barn, kan vuxna med adhd ha problem med att organisera arbetet, studierna eller vardagssysslorna hemma. Man kan ha svårt att tåla vardagsstress och man känner sig lätt utarbetad. På jobbet kan det vara svårt att klara av många arbetsuppgifter samtidigt. För de flesta vuxna med adhd handlar problemen framför allt om svårigheterna med koncentration och uppmärksamhet och mindre om överaktivitet. Man kan ha svårt för att komma igång och bli klar med en uppgift. I stället skjuter man upp det som borde göras.



Så SKAFFA KUNSKAP, snälla!!!!

Jag ÄR inte LAT!!!! Jag VILL LEVAAA!!!!!


Och jag är INTE ensam om att känna såhär!

Presentation

Here comes

Comments

Ni får ju gärna lämna lite kommentarer om ni har lust

  

Besöksstatistik

My dreams

 

 *************************************

             

be my guest

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

familjen

        

        

 

      

      

Pepzi

Senast sedda filmer

The walking dead.

Har just sett 1a säsongen. Helt ok zombie-serie. Om överlevnad och mänskliga brister och handlingar i kris-situationer. Bra skådisar, tjejen från Prison är även med.

 

Never let me go.

Grym film, handlar om barn som föds enbart för att bli donatorer.

Väldigt omänsklig horribel och tragisk handling.      

 

 

Fråga mig

0 besvarade frågor

My traffic

RSS

Bloggvärde

live fred

visitors


Ovido - Quiz & Flashcards