childintime

Direktlänk till inlägg 16 juli 2011

Jag har ADHD och är bipolär- men- jag är inte störd.

Av Lynn - 16 juli 2011 23:54

Läste en intressant blogg som handlar om hur människor i samhället är rädda för tala om psykisk ohälsa. Ett bra inlägg och något som verkligen bör lyftas.
Jag älskar läsa bloggar om andra som har samma problematik som jag själv med olika former av funktionshinder, psykisk ohälsa eller som ett eller annat sätt kämpar för ta sig igenom de svårigheter som man står inför.
Alla sätt och former anser jag viktiga att använda för lyfta fram, belysa och informera för minska fördomar, skapa förståelse men framförallt ge kunskap.
Kunskap är outstanding i alla lägen.
Bristen på kunskap skapar rädsla, fördomar och stämplingar som avvikande på negativt vis.
Vad jag däremot har svårt för är när man på ett vis ”höjer sig” själv som en att vara ”mer speciell” för motverka de fördomar som man ständigt möts av.
Jag försöker att välja en annan approach till för de som placerar mig i ett fack.
De får kategorisera mig, göra mig till en stereotyp av något som ”man tror” pga av bristande kunskap och bristande förståelse-
men numera väljer jag att sluta förklara mig, försvara mig och strider inte MOT fördomarna.
Jag försöker välja att vända tänket till att jag står FÖR vem jag är med allt det innebär- på gott och ont.


En stämpling som ”störd” är en negativ avvikelse och blir ett beteende som jag inte  tror gynnar någon- snarare tvärtom.
En avvikande person är inte man ÄR- det är något man BLIR.
Jag ÄR inte avvikande för jag väljer att inte BLI det.
Men jag är unik- såsom du som läser- och alla andra.

Jag har ADHD och är bipolär- men- jag är inte störd.
I min värld är störd ett negativt ord. Jag smakar på det och det känns beskt på min tunga. Vet inte varför men får fundera över det.
Jag vill slå hål på att det inte handlar om att vara ”störd” eller vara störig.
Vill ta konkret kunskap till skapa förståelse för vad det innebär för personen som kämpar med funktionshindren eller den psykiska ohälsan.
Jag har en son som frågasatte rimligheten att få bli arg i skolan utan att bemötas med ”nu är han dampig” pga hans ADHD.
Hur hade det blivit om han hade en t-shirt på sig där det stod ”Damp- roules” eller ”Störd och stolt”?
Jag är en rebell i hjärtat och kan gärna vara provocerande och ibland är det ett bra sätt att få andra att vakna. Men i förlängningen krävs också annat. Svår balansgång det där.
För mig handlar det om att bli tagen på allvar.
Känner inte att jag skulle göra det om jag hade Damptant på bröstet.
Det finns så många som faktiskt lider av sina funktionshinder och sin psykiska ohälsa, inte bara de drabbade själv utan även anhöriga.
I perioder lider jag som ett svin av min bipoläritet.
Jag sliter som ett djur för vara disciplinerad även i svängningar som det nästintill inte är möjligt. Men jag lyckas numera ganska bra.
Rädsla för lvergången till hypomani till mani, maler alltid i bakgrunden.
För då vet jag hur allt riskerar att gå käpp rätt åt helvete. Och när kraschen efter en riktig maniepisod kommer, ska jag sopa upp allt, med ADHD-problematiken som ”hjälpmedel”. Vem som helst kan ju gissa hur bra det går?


Störd? Nej, tack! Undanbedes!
Sjuk? Ja. Mest sjuk känner jag mig när jag bara vill dö.
Sjukt liten.
Sjukt rädd.
Sjukt sjuk.
Stolt? Ja som fan! Var gång jag går ur dessa tankar och finner mening oavsett vad det kan vara, blir jag stolt över att jag besegrat min sjukdom-
för denna gången.


 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lynn - 5 juni 2012 21:31

Vilken  ära!! Jag har fått blivit farmoooooor!!!                                     Vilken liten guldklimp vi har fått. 10;e februari ville han komma. Helt obeskrivligt, och jag såg min son så stolt (samt nä...

Av Lynn - 21 november 2011 19:51

HUNDENS DAGBOK:07.00 - Tjohoo, en promenad. Det är det bästa som finns!08.00 - Tjohoo, hundmat. Det är det bästa som finns!... 09.00 - Tjohoo, ungarna är uppe. Det är det bästa som finns!... 12.00 - Tjohoo, leka i trädgården. Det är det bästa som fin...

Av Lynn - 7 september 2011 00:45

  Hösten är min årstid, helt klart. Friskt skönt och vackert. Jag får mer lust och energi. Njuter av att vara ute när  solen skiner, fortfarande lite varma strålar. Löven virvlar i alla möjliga vackra färger. luften är så frisk, känner att nu ...

Av Lynn - 7 september 2011 00:13


Upp och ner, upp och ner!! Jävlarr va de svänger!!!  Nu bär det väg uppåt igen och allt börjar kännas bättre, klarare. Och jag bara älskar hösten!! September- love     Har varit ute hela dagen och fixat massor med ärenden, känns skitskönt...

Av Lynn - 16 augusti 2011 18:22

"Livet är en strid. Striden är en kamp.   Kampen är en häst.   Hästen är en dragare.   Dragaren är ett stadsbud.   Stadsbudet är en knöl.   Knölen är en potatis.   Alltså är livet en potatis."             ...

Presentation

Here comes

Comments

Ni får ju gärna lämna lite kommentarer om ni har lust

  

Besöksstatistik

My dreams

 

 *************************************

             

be my guest

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

familjen

        

        

 

      

      

Pepzi

Senast sedda filmer

The walking dead.

Har just sett 1a säsongen. Helt ok zombie-serie. Om överlevnad och mänskliga brister och handlingar i kris-situationer. Bra skådisar, tjejen från Prison är även med.

 

Never let me go.

Grym film, handlar om barn som föds enbart för att bli donatorer.

Väldigt omänsklig horribel och tragisk handling.      

 

 

Fråga mig

0 besvarade frågor

My traffic

RSS

Bloggvärde

live fred

visitors


Ovido - Quiz & Flashcards